Sardine Run - Reisverslag uit Amalinda, Zuid-Afrika van Niels IJsbrandij - WaarBenJij.nu Sardine Run - Reisverslag uit Amalinda, Zuid-Afrika van Niels IJsbrandij - WaarBenJij.nu

Sardine Run

Blijf op de hoogte en volg Niels

17 Juli 2015 | Zuid-Afrika, Amalinda

Sardine run:

Voor een week gingen wij naar east london voor de sardine run. De migratie van de sardines zorgt voor een feeding frenzy onder dolfijnen, vogels en eigenlijk alles wat vis eet.
De temperatuur in east london is een stuk kouder dan in durban en ligt de watertemperatuur rond de 15-18 graden... Maar dit maakt dat ook veel walvissen het gebruiken om uit te rusten! Mooi vooruitzicht dus.

Omdat we boven 15 knopen niet de zee opgaan moesten we helaas de eerste dag al letterlijk laten varen. Maar niet getreurd in ruil daarvoor gingen we een dagje op safari! Na een paar uur Neushoorns, giraffen, zebras te kijken en opgejaagd te worden door witte leeuwen waren we toch wel tevreden gesteld. Gelukkig bleek het de dagen erna wel goed genoeg te zijn en gingen we uiteindelijk op jacht naar alles wat we maar konden vinden! Vergezeld door twee mensen uit trinidad en tobago voor onze eerste trip gingen we vol goede moed de zee op. Het duurde niet lang of we zagen de eerste groep vogels het water in duiken. Eenmaal aangekomen mengden de dolfijnen zich ook in de strijd, ze waren letterlijk overal, tijd voor een duik in het water. Wat een kou, maar het was het meer dan waard. Ik was als spotter, als man moet je wat opofferen, de enige die even een kijkje nam om zeker van te zijn dat er een baitball/sardineschool aanwezig was. Helaas waren die te diep maar het aanzicht van tientallen dolfijnen en vogels die jagen was het meer dan waard het koude water in te duiken. We bleven de jagers achtervolgen tot de schipper ons riep om cameras gereed te houden en 18 seconden te wachten.. Binnen letterlijk 20 seconden sprong een walvis metershoog de lucht in!! Wauww wat een aanzicht maar wat een call van de schipper. In de loop van de dag zagen we er nog veel meer, wat voor hele gave beelden zorgden (komt in nederland). Na een lang dagje van 7 uur op het water gingen we terug naar de haven. Iedereen was in euforie, de mensen uit trinidad vonden het na 1 dag wel mooi geweest met de kou en de zee. Betaal je even 3000 euro om na 1 dag al de handdoek in de ring te gooien. Na wat telefoontjes gingen wij gelukkig nog wel. Helaas leverde de andere twee dagen geen baitball op, maar hebben we veel met dolfijnen gezwommen, geprobeerd walvissen te onderscheppen en heeeeeeel veel walvissen mogen bewonderen! Op de laatste dag was het weer wat grimmiger en de zee wat ruiger, we zouden op tijd terug gaan naar de haven, vooral om het weer warm te krijgen. Bijna in de haven zagen we twee walvissen met hun vinnen op het water slaan, dus besloten we een klein laatste kijkje te nemen. Klein werd uiteindelijk een uur, op nog geen 10 meter afstand bleven ze spelen en springen, wat een einde van de sardine run! Helaas geen sardines maar een geweldige ervaring om nooit meer te vergeten!

• 19 Juli 2015 - 09:50

Oma Ans:

Hoi Niels
    Alles OKE.?
    Wat een mooi reisverslag.
    We genieten er allemaal in Holland van.
    Dikke kus
    Opa Joop & Oma Ans

• 20 Juli 2015 - 10:30

Marja:

Hey Niels,

Wel gaaf hoor, wat jij allemaal meemaakt en super leuk om te lezen!

Liefs,
    Marja xxx

• 20 Juli 2015 - 20:37

Niels IJsbrandij:

Hee!
    Ja alles gaat goed hier, heb het super naar mijn zin!
    Zoveel mooie dingen gezien en gedaan zoals je kan lezen.
    Bedankt voor jullie berichtjes.
    Groetjes vanuit zuid afrika xx niels

• 20 Juli 2015 - 21:54

Fredman:

Hey Nizzmannnnnn!

Die haaje hebben ook Frtizels!!!!!!
    Mooie verhale!
    Geniet er van!

Liefs, je ranzige vuige Oompie xxx

• 25 Juli 2015 - 23:04

Sabina:

Wow Niels wat een super avonturen! Echt waanzinnig! En ehhh 5 vrouwen? Dat doe je goed!