Rondje zuidereiland - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Niels IJsbrandij - WaarBenJij.nu Rondje zuidereiland - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Niels IJsbrandij - WaarBenJij.nu

Rondje zuidereiland

Door: Niels

Blijf op de hoogte en volg Niels

15 Januari 2013 | Nieuw Zeeland, Christchurch

8 januari NIEUW ZEELAND!
Na een korte vlucht van drie uur kwamen we aan in christchurch! Een klein stadje bekent om aardbevingen! We verbleven er alleen voor de nacht dus maak je maar niet druk, maar moesten ook nog een auto of campervan boeken! We waren er pas na 5uur dus alles was al gesloten, de enige optie was via internet boeken! Even surfen en na een leuk koopje te hebben gevonden zaten we de volgende dag, 9 januari in een soortgelijke campervan als in Australië. Helaas geen koelkast of keukentje maar gewoon een gasbrander en koelbox!
Wegens overstromingen die wegen en bruggen onklaar hadden gemaakt moesten we onze planning omgooien. Nu gingen we via het noorden naar het zuiden en terug naar christchurch met als eerste stop kaikoura. Veel kronkelwegen langs en door bergen maar met prachtige uitzichten! In kaikoura boekte we een walvistocht voor de volgende dag.
10januari, na een slechte nachtrust houten kont en heupen van een 10cm dik schuimrubber matrasje zouden we dan eindelijk walvissen gaan zien. Het weer was snachts omgeslagen met hevige windvlagen en regen. Hierdoor waren de walvistochten tot 12 uur gecanceld en was er weinig hoop dat ze smiddags wel doorgingen dus ALWEER GEEN WALVIS GEZIEN!! Eerst thailand, de walvishaai, toen Australië, een week te laat en nu hier, het mag gewoon niet. Uiteindelijk hoorden we dat er kleine tornadotjes een dak van een huis hadden geplukt! Dus maar verder gereden richting nelson en abel tasman national park. Maar wat een weer hadden we onderweg, evige windvlagen en keiharde regen, leuk zon eerste echte dag! In nelson woont de maker van de ringen van the lord of the rings en waren er ook een aantal filmplekken die je kon bekijken in dit gebied! Wel een kijkje waard dus. Uiteindelijk door gereden naar takaka hill, voor hardwoods hole in de film ook wel chetwoods forrest!
NIeuw zeeland is een een overweldigend mooi land om te bezoeken, wonderschone landschappen en bergen, om je ogen uit te kijken dus!

11 januari
Na een iets betere nachtrust gingen we naar harwoods hole! Deze bossen, landschappen en rotsformaties zijn gebruikt als beeldmateriaal voor de films.
Na een gravelweg van 11 km begon de pret, 45 min lopen door bossen, klauteren over rotsen en bergop!
Maar het was het waard, harwoods hole was een ravijn met rotsformaties en leek aardig diep! Ook de uitzichten vanaf een uitkijkpunt waren weer fenomenaal dus gingen we voldaan terug! Toen de Nguara caves in. Mooie grotten, leuk om te doen maar niet heel boeiend. Verder leken alle bergen, landschappen en bossen wel gebruikt in de film, wat ook nog is waar kan zijn aangezien alles is gefilmd in nieuw-zeeland!

12 januari: westkust en de gletsjers
Op naar de westkust met de mooie glaciers, frans jozef en fox glacier.
We rijden lekker door zodat we misschien toch nog een keer de walvissen kunnen proberen. Maar eerst stonden de gletsjers op het programma. Over de uitzichten hoef ik het niet meer te hebben want die blijven prachtig. Eerst Frans Josef, helaas door overstromingen waren de wandelpaden niet toegankelijk en om 200 euro neer te leggen voor een helikopter( 20min) of hiking toer(4 tot 7 uur) zagen we ook niet zitten. Maar je kon de monding van de gletsjer goed zien en was het zeker de moeite waard. Daarna fox glacier, iets bekender maar ook door overstromingen waren er problemen met de wandelpaden. Hier duidelijk zichtbaar was er een geïmproviseerd pad gegraven tussen de rotsen door om toch wat dichterbij te kunnen komen! Maar ook hier wat mooie foto's kunnen schieten van het uitzicht. Overal watervallen en kolkende stroompjes water van de gletsjer, zeker een mooi en leuk gezicht! Na haast gepasseerd te hebben kwamen we langs twee meren, lake hawea en lake wanaka! De hoeveelheid zoetwater wat hier ligt in NZ is niet normaal! Helder blauw en dat tegen een achtergrond van bergen en dalen is onbeschrijfbaar. Doorgereden richtinh wanaka voor een slaapplek . Onze volgende bestemming is queenstown, voor nog wat meer lord of the rings opnameplekken!

13 januarie: queens en arrowtown
Na overnacht te hebben vlakbij wanaka reden we door naar queenstown. We hadden stiekem wat fotos gmaakt van een map uit het guidebook van de scenes van lord of the rings(30 dollar normaal), gingen we opzoek naar die plekken! Tussendoor zijn we langs een plek geweest, chard farm, waar the pillar of the kings was gefilmd! Natuurlijk grotendeels bewerkt in de film maar na even inbeelden en later op internet op te zoeken leek het er veel op! Veel plekken zijn erg afgelegen van de weg op bewoonde wereld kwamen we achter. Na zon 5km te hebben gelopen op de arrow river, dachten we de plek uit de film te hebben gevonden, later bleek dat deze helaas alleen toegankelijk is per helikopter! Toen was queenstown aan de beurt, eindelijk een mooi en leuk stadje waar van alles te boeken is, alles rond de 200 dollar! Zelfs een lord of the rings tour kost 168-199 dollar! Ga je naar moeilijk te vinden plekjes maar is heeeel veel geld voor even drie uurtjes rondrijden! Ook door het strakke tijdschema hadden we geen tijd voor een dagje raften, canyoning of andere watersport wat ons heel leuk leek. We willen veel van het land zien en het beste is dan veel te rijden en tijd genoeg hebben om op plekken te stoppen. Dus doorgereden naar een van de mooiste routes in de wereld, hebben we ons laten vertellen, die naar glorchester langs lake wakatipu! Ook veelvuldig gebruikt on de film dus des te meer redenen om even van onze route af te wijken!
Een groot blauw meer met landschap en bergen, zoals je hier vaak tegenkomt, maar toch elke keer weer schitterend om te zien!! Na 4 dagen zonder douche besloten we onszelf te verwennen met een camping, 30 dollar, maar konden we na al het gekloot onze cameras opladen en heerlijk fris verder rijden! Op het programma stond twizel en mount cook, weer zon 250 km waar weer genoeg te zien en te doen is ook rondom lord of the rings!

14 januari: twizel en mount cook
Na een lekker nachtje, nog even douchen en alles opgeladen konden we weer op weg! De volgende halte was twizel, hier zijn de grootste vechtscenes van lord of the rings opgenomen! Helaas is het priveterrein maar ging er een tour van 1 uur voor 59 dollar, dus deden we dat maar! We bleken de enige gedadigde te zijn dus een prive tour!!
Een aardig vrouwtje dawn wist ons alles te vertellen over de scenes en sets die in twizel (pelleanor fields)waren, zo was het 1 van de 17 locaties waar ook de hobbit is opgenomen! Leuk weetje, elke dag tussen de 500 en 1600 figuranten en is daar de battle van de orcs( return of the king), de godorians en rohanions opgenomen!
Zo liet ze plaatjes zien van de scenes op de precieze plekken en wat trucs dir peter jackson heeft gebruikt! Zo moesten er na elke scene 20 man zon 6 uur gaten opvullen zodat figuranten maar vooral paarden er niet in zouden stappen! Ook werd er op 7 plekken tegelijk opgenomen en werd er gebruik gemaakt van stand ins! Het mooie was dat er voor de battle van de orcs te weinig figuranten waren dus werd de lokale bevolking, toeristen en legerbasis opgetrommeld om te helpen! Het mooie was dat ze het zo serieus namen dat de orcs een beetje teveel hun best gingen doen om de ridders te vermoorden! Na alle verhalen, ins en outs was het tijd dat wij wat werk gingen verrichten! Namelijk scenes naspelen, jaja scenes naspelen! We kregen zwaarden en vlaggen en werd er met onze camera opnames gemaakt hoe we aanvielen! Haha voelde me meteen weer 8 met zon zwaardje spelen, dit was wel een gietijzeren!
Om nog wat meer inde rol te kruipen werd ik omgetoverd tot 1 van de kings van de nazguhls( zwarte draken) en wouter als ridder! En jaa weer mochten we vechten. Toen nog even op de foto als orc en in de rol van legolas en aragorn kruipen! En dat allemaal op de plek waar alles is opgenomen, een super ervaring dus!
Toen op naar mount cook, de hoogste (ijs)berg op het noordereiland! Ook de plek waar minas tirith is opgenomen! Mount cook werd gebruikt als uitgangsbasis, met de pelleanor fields als ondergrond en werd een opname gemaakt van een 15m hoog minas tirith en dat verwerkt tot 1 geheel! Haha ja heel ingenieus.
Maar toen waren we er wel een klein beetje klaar mee dus een mooi plekkie opgezocht om te overnachten, vlakbij twizel!

15 januari: methven
Onderweg nog even een laatsteord of the ringsplekje meepakken vlakbij methven, mount sunday! Hier is edoras gefilmd, de plek van de rohans. Een lastig begaanbare weg, losse stenen en veel gaten en regen! Jaaaa het regent al de hele nacht en dag dus warm is het zeker niet!
Helaas was er een wegblokkade en veel wolken maar we hebben het plekkie even gezien. Toen stond de terugreis naar christchurch al weer pp het programma! Binnen 8 dagen een rondje zuidereiland, bijna 2500km maar wat was het geweldig! We hebben de auto nog twee dagen dus gaan we nog naar hanmer springs, relaxen in warmwaterbronnen en nog een keer de walvissentocht proberen in kaikoura! En dan de 18e nog even ene maori tour en dan de 19e de lange zit van 29 uur reizen!! Drie tussenstops in sydney, bangkok en dubai(overstap) en dan weer thuis!
Kijk er heel erg naar uit, terug in de chaos maar daar hou ik toch stiekem wel van! Oude leventje weer oppakken en uitkijken naar nieuwe avonturen!
Werk?Studie? Ik weet het nog niet dus we zullen het meemaken!
Maar voor ons nog drie dagen genieten en dan zien we jullie weer snel!!!

• 15 Januari 2013 - 09:08

Marja:

Wat een super verslag en wat hebben jullie weer veel gedaan, gezien, gespeeld ;) Niels als Legolas...Geweldig! Relaxen in warmwaterbronnen...hmmm...dat lijkt mij ook wel wat....Ik hoop dat het dit keer wel gaat lukken met de walvistocht! Genietse nog effies en een hele hele goede reis terug naar huis! xxx

• 15 Januari 2013 - 09:11

Martin:

Tsjonge, wat een lang verhaal, indrukwekkend hoor! Lots of fun voo jullie laatste dagen aan de andere kant van de wereld!! Grtz.

• 15 Januari 2013 - 13:43

Opa En Oma Bohté:

Hoi Niels
    Wat een verslag weer,fantastisch,je kan wel een boek schrijven.
    Op afstand maken we alles mee,schitterend.
    We genieten er van. Je mag ook wel relaxen voor dat je de reis van 29 uur gaat aanvaarden.
    (Walvistocht) en je heerlijk laten verwennen in de warmwaterbronnen EN RELAXEN.
    Veel plezier en nog heel veel mooie momenten op je reis.
    Voorspoedige reis en tot ziens op SCHIPHOL.
    Groetjes ook aan Wouter
    Opa en Oma xxxxxx

• 15 Januari 2013 - 19:28

Gerlinde:

Zo mannen,
    Jullie stampen er op de valreep nog ff wat bezienswaardigheden uit de grond. Wat een onderneming weer en geweldig omschreven.
    Geniet van het laatste stukje en een veilige terugvlucht. Tot snel.

Dikke Kus Ger
    xxxx

• 15 Januari 2013 - 20:26

Miiii:

Putjeeeee!!!!
    Ik mis je, kom nou maar gewoon terug, dat lord of de rings gedoe is helemaal niks joh :P hihi..
    Die namen van lord of the rings enzo zeggen me allemaal geen ene ... maar ben blij dat jij het in iedergeval leuk vind op te bezichtigen :) ik ben wel met rick mee naar de hobbit geweest jajaja...
    Geweldig verhaaal heb je weer geschreven kan niet wachten tot ik al je fotos en verhalen heb gezien en gehoord.
    Ik heb zin in zondag!!!
    loveyou xxxx

• 15 Januari 2013 - 22:09

Sylvia:

He kanjer wat een prachtig verslag heb je weer geschreven verborgen talent.
    Wat jullie allemaal meegemaakt hebben is echt geweldig .
    Ik kijk er heel erg naar uit je zondag weer te zien en de verhalen te horen.
    Dikke knuffel mam xxxx

• 16 Januari 2013 - 11:19

Opa En Oma Ijsbrandiji:

Geweldige belevenissen en verhalen.
    Nog even op walvissentocht en de maoris.
    lekker in de warmwaterbronnen.dat hebben
    jullie wel nodig want het vriest hier behoorlijk.
    We kijken er naar uit om jullie weer te zzien.
    Nog een paar dagen om uit te rusten voor de
    lange vliegreis.
    Dikke knuffels en tot ziens op Schiphol.

• 17 Januari 2013 - 04:17

Niels IJsbrandij:

Nou 7 uur sochtends wakker worden,, strakblauw geen vuiltje aan de lucht!
    11 uur, storm en regen! Alles afgeblazen, wij zijn vervloekt!
    Morgen voor de vijfde keer een laatste poging wagen om 7:15 endan terug naar christchurch!
    Warmwaterbronnen waren super, was mooi meer lekker verbrand, nja kareltje het ergst!
    Wennen alvast aan de kou met lange broek en trui aan afgelopen dagen!
    Xx

• 18 Januari 2013 - 22:28

Sylvia:

Hoi niels,je zal nog een keer terug moeten voor die walvissen,maar dan ga ik mee!ben heel benieuwd naar jullie verhalen.goeie reis en zie je zondag,en met dat vlees komt het wel goed.xxx ko

• 18 Januari 2013 - 22:46

Sylvia:

He niels de terugreis komt eraan onderweg kunnen jullie terugdenken aan een onvergetelijke reis.Wij wensen jullie goede vluchten , en ik kijk ernaar uit om je zondag weer te zien en de verhalen te horen.Tot zondag love you mam xxxx